تاريخچه بازاريابي شبکه اي
بازاریابی شبکهای (به انگلیسی: Network Marketing) یا فروش هرمی (به انگلیسی: Pyramid Selling) یا بازاریابی چندسطحی (به انگلیسی: Multi-level Marketing) با نام اختصاری اِماِلاِم (به انگلیسی: MLM)، نوعی شیوه فروش است که در آن کمپانیها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش میرسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل میتوانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکهای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب میشود.
در بازاریابی شبکهای، بازاریابها به صورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی میکنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکهای سردمدار هستند.
